Köpvillkor

Handla tryggt på Wallribbon.se. Ta del av våra köpvillkor.

KÖPVILLKOR

Dessa köpvillkor gäller som avtal mellan dig som konsument (”du”) och Wallribbon (”Wallribbon”), org.nr. 556120-7837, med adress Vävstolsgatan 1, 28947 Glimåkra, e-mail: info@wallribbon.com, när du beställer produkter från www.wallribbon.com (”Hemsidan”).

  1. ALLMÄNT

1.1 För att kunna slutföra en beställning på hemsidan måste du intyga att du är över 18 år. Wallribbon accepterar, enligt svensk lag, att inte acceptera kreditkortsbetalning från personer under 18 år. Wallribbon förbehåller sig rätten, i enskilda fall att förneka eller ändra din beställning (t.ex. om Wallribbon misstänker bedrägeri, du har angett falsk personlig information, och/eller innehar en utebliven betalning av skuld). Hemsidan och allt innehåll ägs av Wallribbon eller dess licenstagare. Innehållet är skyddat genom att inkludera immaterialrätt och marknadslagar. Detta innebär att varumärken, handelsnamn, produktnamn, bilder, grafik, design, layout och information produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt medgivande från Wallribbon.

1.2 Du försäkrar att alla de uppgifter du uppgivit är korrekta.

  1. BESTÄLLNING OCH GODKÄNNANDE AV KÖPVILLKOR

2.1 Genom att klicka i ”Jag godkänner köpvillkoren”, i Wallribbons digitala kassa (”Kassa”), godkänner du dessa köpvillkor för beställning av våra produkter. Du bekräftar beställningen av de produkter som du lagt i varukorgen genom att klicka på ”Bekräfta köp”-knappen.

2.2 Wallribbon godkänner din order först när betalning genomförts och godkänts av kortbetalningsföretaget,alternativt när Billmate/Klarna AB (”Klarna”, ”Billmate”) har godkänt din kredit. Wallribbon förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsmetoder.

2.3 Efter att du har bekräftat köpet skickar Wallribbon en orderbekräftelse med detaljerna av köpet till den e-mailadress du uppgivit i kassan. Observera att det därför är viktigt att du anger rätt information när du gör en beställning. Wallribbon rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för att underlätta vid eventuell kontakt med vår kundsupport. Orderbekräftelsen är också ditt bevis på att du slutfört ditt köp. Om du inte mottagit en orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta Wallribbons kundsupport, info@wallribbon.com, för att bekräfta ditt köp.

  1. PERSONUPPGIFTER

3.1 Wallribbon värnar om din personliga integritet och säkerhet. När du handlar på hemsidan lagrar vi en del av din personliga information för att du ska kunna genomföra ditt köp. Du har rätt att begära tillgång de uppgifter vi har om dig, och om någon information är felaktig kan du få dem ändrade eller borttagna. Wallribbon kan också komma att använda cookies för att förbättra din användarupplevelse på hemsidan. För mer information om hur vi behandlar personuppgifter samt cookies, läs vår Integritetspolicy.

  1. WALLRIBBONS PRODUKTER

4.1 Wallribbon säljer och tillverkar på beställning: väggpaneler, ribbpaneler samt tillbehör med de egenskaper och i den omfattning som framgår av produktbeskrivningen som är tillgänglig på hemsidan. Alla bilder på hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garantera att återskapa de produkter du får, produktens exakta utseende, funktion eller ursprung. Wallribbon tillverkar även produkter i naturliga material såsom trä faner, målade ribbor etc. som med tiden kan ändra utseende och/eller upplevas patinerade över tid på grund av oxidation och/eller normalt användande. Detta är en naturlig process hos naturmaterial och inte en anledning till reklamation. Wallribbon kommer, i den mån det går, att informera dig om detta i sina produktbeskrivningar. Upplever du brist på information, rekommenderar vi att du kontaktar vår kundsupport innan du går vidare i ditt köp.

  1. PRISER

5.1 Alla priser för produkter som anges på hemsidan visas i den valuta du väljer samt där tillämpbart, inklusive den momssats för landet som kvittot utfärdas till inom EU. Moms är inte inkluderat i våra priser för kunder utanför EU. Beställning till länder utanför EU kan bli föremål för lokal moms, importtullar och/eller skatter som tas ut när ditt paket når ditt land. Du ansvarar för betalning av sådana importtullar och skatter. Wallribbon har ingen kontroll över dessa avgifter, och eftersom dessa avgifter är olika för olika länder kan Wallribbon inte förutsäga dessa kostnader. Kontakta ditt lokala tullkontor för mer information. Priset inkluderar inte betalningsavgifter och fraktkostnader, vilka läggs till separat.

5.2 Wallribbon reserverar sig rätten att när som helst ändra priserna på hemsidan och korrigera priserna efter att eventuella fel uppstått.

5.3 Priser kan variera beroende på vilket land du beställer från. Det slutgiltiga priset för produkter presenteras i kassan.

5.4 Priset för frakt av produkter är beroende av produkternas storlek, vikt och vart produkterna ska fraktas. Det totala priset för produkter och frakt presenteras i kassan.

5.5 Notera att byte av leveransland kan påverka fraktkostnaden.

  1. BETALNING

6.1 För hanteringen av betalningar använder sig Wallribbon av en tredjepartsleverantör. När du har klickat på ”Bekräfta köp” kommer din betalning att behandlas av vår tredjepartsleverantör av betalningstjänster där du kommer kunna färdigställa din betalning. Genom att välja betalningsmetod intygar du att du förstår och godkänner att det är Wallribbons tredjepartsleverantör av betalningstjänsters villkor som kommer tillämpas för din betalning. Du hittar dessa villkor i kassan innan du genomför din beställning.

6.2 Du förstår och godkänner att det är tillämplig tredjepartsleverantör av betallösningar, vars villkor i sin helhet gäller för din betalning till Wallribbon. Skulle det uppstå ett problem med en betalning ska Wallribbon inte hållas ansvarig för detta, utan du hänvisas till att kontakta respektive betalningsleverantör.

6.3 Wallribbon förbehåller sig rätten att neka en beställning om fakturabetalning, eller annan betalningsmetod som du valt inte är godkänd. Wallribbon förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsmetoder, samt ändra betalningsmetod om ditt val av betalning av någon anledning inte fungerar vid köpet.

6.4 Wallribbon lagrar eller hanterar inte bank-eller kreditkortsnummer på hemsidan, eller annan information som du tillhandahåller betalningsleverantören.

6.5 Wallribbon förbehåller sig rätten att avbryta ett köp om bedrägeri misstänks.

  1. LEVERANSVILLKOR

7.1 Vi erbjuder olika fraktsätt och leveransvillkor beroende på produkt, fraktvikt och var du befinner dig i världen. Vilka val du har möjlighet att göra visar sig i kassan när du skall betala.

7.2 Fraktsätt – Postombud eller fraktbolagets terminal

7.2.1 Wallribbon erbjuder dig möjligheten att hämta ut prover, lim, olja och skruvar hos ditt postombud eller fraktbolagets terminal. Ombudet kan vara en mat- och tobaksbutik. Observera att när din beställning innehåller paneler, lister eller LED-belysning erbjuds du vanligen hemleverans, i vissa fall kan även fraktbolagets terminal erbjudas som utlämningsställe beroende på orderstorlek och land.

7.2.2 Skulle produkter inte hämtas ut skickas de tillbaka till Wallribbon. För ej uthämtade produkter debiterar Wallribbon dig för de kostnader som uppstår i samband med returen. Dessa kostnader består av returfrakt samt kostnad för att förvara produkter på ett lager innan de kan skickas tillbaka. Lagerkostnaden uppgår till 295 SEK/dygn för större ordrar som levereras på pall eller motsvarande lastbärare. För mindre försändelser uppgår lagerkostnaden till 30 SEK/dygn/kolli (det kan t ex röra sig om små artiklar som prover och skruvar). Om du har fler än ett kolli blir kostnaden således högre än 30SEK/dygn.

7.3 Fraktsätt – Hemleverans

7.3.1 Wallribbon erbjuder dig möjligheten att få din beställning levererad till ditt hem. Detta innebär fram till din port om du bor i lägenhet, och fram till din tomtgräns om du bor i hus. “Fram till” innebär så nära er port eller tomtgräns som en lastbil kan komma.

7.4 Leveranstider

7.4.1 Lagerförda produkter så som ribbpaneler, väggpaneler, varuprov, avslutningslister, skruvar, lim, LED-belysning skickas inom 2-7 arbetsdagar.

7.4.2 För produkter som tillverkas mot beställning, så som sågade ribbpaneler och väggpaneler på höjden, läggs det till ca 2 arbetsdagar.

7.4.3 Några produkter anges leveranstid på 5–6 veckor som specificerat på hemsidan.

7.4.4 Oförutsedda problem eller förseningar i tillverkning av dina produkter kan påverka din leveranstid. Utöver detta kan semesterperioder orsaka längre leveranstider än de som anges på hemsidan. Wallribbon kommer att göra sitt bästa för att informera dig om detta, samt hålla dig informerad om eventuella förseningar angående din leverans.

7.4.5 Om lagerförda Produkter och beställningsprodukter är del av samma beställning, gäller den längre leveranstiden.

7.4.6 Leveranstiden för dina produkter ska alltid ses som en uppskattning som indikerar när din beställning kommer att levereras från fabrik. Wallribbon kan inte ge dig ett exakt leveransdatum för din beställning.

7.4.7 Observera att ändring av leveransland, kan påverka den beräknade leveranstiden.

7.5 Transportskador

7.5.1 När du tar emot din leverans från Wallribbon, ska du som kund snarast undersöka och kontrollera om förpackningen och/eller produkten är skadad. Upptäcks eventuella transportskador på förpackningen och/eller produkten ska detta noteras på leverantörens/utlämningsställets transportsedel/avi.

7.5.2 Vid hemleverans ska eventuella transportskador på förpackning och/eller produkten noteras på transportsedel/avin innan leverantören lämnar platsen.

7.5.3 Eventuella transportskador på förpackning eller produkt ska dokumenteras med foton, med och utan emballage, och kommuniceras till leverantören inom 5 dagar från leverans.

7.5.4 Wallribbon ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på hemsidan, är begränsad till det totala beloppet av din beställning. Wallribbon har inget ansvar för indirekta förluster.

7.6 Kundens betalningsförmåga

7.6.1 Skulle Wallribbon ha anledning att ifrågasätta din betalningsförmåga, förbehåller sig Wallribbon rätten att stoppa leveransen och har ingen skyldighet att genomföra leveransen förrän fullständig betalning av beställningen har kommit Wallribbon tillhanda, alternativt att beslut om annan överenskommelse har fattats.

  1. REKLAMATION

8.1 Om du vill reklamera en produkt på grund av fel, vänligen meddela oss på e-post: info@wallribbon.com.

8.2 Vid reklamation står Köparen ansvarig för alla kostnader för returfrakten. Innan du skickar produkten, se till att ditt ärende har mottagits och godkänts av Wallribbons kundsupport.

8.3 Vid eventuell returfrakt på grund av reklamation är du ansvarig för att packa produkten så att den inte skadas under transporten.

  1. DRÖJSMÅL

9.1 Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ersätter Wallribbon inte eventuella kostnader för utebliven arbetsinkomst eller ersättning för anlitad extern monteringshjälp. Wallribbon tar inte ansvar för någon skada som uppstått till följd av att en aviserad leveranstid har överskridits.

  1. ÅNGERRÄTT

10.1 Konsumenter i EU och EES har en 14 dagars ångerrätt för varor inhandlade på nätet räknat från den dag då varorna levererats till kund. Det betyder att du som kund måste uppmärksamma Wallribbon på att du ångrar ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot leverans av varor. Det kan du göra genom att maila oss på info@wallribbon.com och tydligt ange att du ångrar ditt köp, eller använda det standarddokument för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, klicka här.

Observera att Wallribbon endast kommer att återbetala dig för de inköpta produkterna, inte några kostnader i samband med frakt, transport och/eller betalningsavgifter eller andra avgifter. Vänligen notera att denna ångerrätt endast gäller för konsumenter och vid köp ur det ordinarie sortimentet. Detta innebär att ångerrätt inte föreligger vid köp av produkt som tillverkas i enlighet med en kunds unika specifikation, t.ex. på order med sågsnitt.

10.2 Vid åberopande av ångerrätt sker återbetalning av köpesumman så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att Wallribbon mottagit ditt meddelande om att du ångrar ditt köp. Wallribbon kan hålla tillbaka betalningen till dess att vi har mottagit varan, eller om du har bevisat att varorna har skickats tillbaka till oss. Återbetalning kommer att ske till källan till det ursprungliga köpet, såvida inget annat avtalats eller problem uppstår.

10.3 Vid retur är köparen skyldig att ersätta Wallribbon för den eventuella värdeminskning som uppstått vid undersökningen av produkten, om undersökningen varit mer omfattande än nödvändigt. Köparen har dock rätt att kontrollera produktens skick vid leverans.

10.4 Köparen ansvarar för alla kostnader för returfrakten vid åberopande av ångerrätten.

Tänk på: Notera att returfrakten vid åberopande av ångerrätt sannolikt blir dyrare än den frakt du betalade för att få hem varorna. Detta beror på att köp av enstaka frakttjänster är avsevärt dyrare än stora fraktvolymer. Skulle en skada uppstå vid en sådan returfrakt så är det från det fraktbolag du anlitar du ska kräva ersättningen. Ta därför reda på vilka försäkringsvillkor som gäller för det fraktbolag du anlitar så att du vet att du får full ersättning vid eventuell skada.

Då alla våra ordrar är unika kan vi inte tillhandahålla ett kostnadsschema för returkostnader. Om du har frågor angående eventuell kostnad av returfrakt, vänligen kontakta Wallribbons kundsupport, info@wallribbon.com, som kommer göra sitt bästa för att förse dig med en uppskattad kostnad av returfrakt.

10.5 Köparen är ansvarig för att produkten återlämnas i felfritt skick. Produkten måste returneras väl förpackad i samma förpackning som den levererats i eller i en likvärdig förpackning (högst ett paket). Vid eventuell returfrakt vid åberopande av ångerrätt är du ansvarig för att packa produkten så att den inte skadas under transporten.

10.6 Wallribbon förbehåller sig rätten att vägra en retur om någon av ovanstående villkor inte uppfyllts.

Returadress: Vittarydsverken, Sture Steens väg 9, 341 55 Vittaryd

11. GARANTI

11.1 Wallribbon strävar alltid efter att leverera högsta kvalitet men lämnar inga garantier att produkternas kvalitet, lämplighet eller användning överensstämmer med dina förväntningar.

11.2 Wallribbons produkter är Wallribbons ansvar fram till dess att de nått leveransadressen.

12. ANSVARSBEGRÄNSNING

12.1 Wallribbon ansvarar inte för skador och eventuella kostnader som uppkommer i samband med montering och användning av Wallribbons produkter.

12.2 Wallribbon ansvarar inte för skador och eventuella kostnader som uppkommer som en följd av felskrivningar eller inaktuell information på Hemsidan.

12.3 Med vidare hänvisning till avsnitt 6 uppmärksammar och förstår du att det är tillämplig tredjepartsleverantör av betallösningar, vars villkor i sin helhet gäller för din betalning till Wallribbon. Skulle det uppstå ett problem med en betalning ska Wallribbon inte hållas ansvarig för detta, utan du hänvisas till att kontakta respektive betalningsleverantör.

13. FORCE MAJEURE

13.1 Vid händelse av krig, strejk, upplopp, katastrof, kraftiga prisförändringar på världsmarknaden, fel i elektrisk kommunikation, telekommunikation, dataförbindelser eller annan kommunikation, samt defekta eller uteblivna leveranser av varor från underleverantörer, och därmed jämförbara händelser som ligger utanför Wallribbons kontroll och förutseende, befrias Wallribbon från sina förpliktelser att fullgöra dessa köpvillkor under force majeure. Om detta inträffar, kommer Wallribbon att försöka underrätta dig om detta.

14. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

14.1 Dessa villkor ska bli reglerade och konstruerade i enlighet med svensk lag. Så långt lagen tillåter ska tvister som uppstår till följd av, eller i samband med dessa villkor, eller din användning av tjänsten avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol, med undantag för fall där Wallribbon frivilligt väljer att vidta rättsliga åtgärder mot kund eller användare där den har sin hemvist.

14.2 Eventuella tvister om tillkomsten, tolkningen eller tillämpningen av dessa köpvillkor eller andra förhållanden mellan dig som kund ochWallribbon, ska slutligen avgöras genom allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

15. ÄNDRING AV VILLKOR

15.1 Wallribbon förbehåller sig rätten att utföra ändringar i dessa villkor när som helst. Om Wallribbon skulle utföra ändringar i dessa villkor, kommer vi att meddela dig genom att publicera ändringarna på hemsidan. Ändring av villkor gäller från det att du accepterat villkoren (i samband med köp eller besök på hemsidan), eller 30 dagar efter att vi har informerat dig om ändringarna. Wallribbon rekommenderar att du regelbundet håller dig uppdaterad på hemsidan, för att vara medveten om eventuella ändringar i villkoren.

16. OGILTIGHET

16.1 Om den behöriga domstolen, myndigheten eller skiljenämnden konstaterar att någon bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller inte verkställbar, förblir bestämmelsen i fråga, och alla andra bestämmelser giltiga och verkställbara i den utsträckning som tillåts i tillämplig lag. Bestämmelserna som förklaras ogiltiga eller inte kan verkställas kommer att ersättas av relevant juridisk vägledning och rådgivning.

 

Juridiskt namn:

Glimåkra of Sweden AB
BOX 125
Vävstolsgatan 1
28947 Glimåkra
Sweden
556120-7837

Varukorg
Scroll to Top